מחקרים

גידולים חיוביים לאיחוי ב- NTRK1/2/3 - מחקר גדול מהעולם האמיתי

במחקר נמצא כי שכיחות האיחוי ב-NTRK גבוהה ביותר בילדים מתחת לגיל 5 שנים והימצאות האיחוי ב-NTRK אינה נמצאת בקורלציה עם שינויים גנומיים מוכווני מטרה אחרים

12.08.2021, 13:00
גידול סרטני (אילוסטרציה)
גידול סרטני (אילוסטרציה)

איחויים בגן Neurotrophic tyrosine receptor kinaseי(NTRK) מהווים אונקוגנים נדירים בגידולים סולידיים. במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת npj precision oncology של nature, החוקרים בחנו בסיס נתונים גדול של פרופיל גנומי מקיף מהעולם האמיתי, על מנת לאפיין את הגידולים החיוביים לאיחוי ב-NTRK ואת שכיחותם של איחויים בגן זה.

הגידולים החיוביים לאיחוי ב-NTRK זוהו מתוך מאגר המידע FoundationCORE המכיל נתונים של קרוב ל-300,000 חולים. בהמשך, הנתונים ממאגר ה-FoundationCORE הושוו לנתוני חולים מהמחקרים הקליניים של entrectinib ALKA, STARTRK-1 ו-STARTRK-2 על מנת לבחון אם מדגם המחקר מייצג את הנתונים בעולם האמיתי.

תוצאות המחקר הדגימו כי השכיחות הכוללת של גידולים חיוביים לאיחוי NTRK הייתה 0.3% מתוך 45 סוגי הגידולים שנבדקו. בחלוקת המשתתפים לפי גיל נמצא כי ההימצאות בחולים מתחת לגיל 18 שנים הינה 1.34% ו-0.28% בבני 18 שנים ומעלה. עוד לציין כי השכיחות הגבוהה ביותר נמצאה במטופלים בני פחות מחמש שנים ועמדה על 2.28%. במחקר זוהו 88 זוגות איחויים ייחודיים כאשר מתוכם, 66% פרטנרים זוהו לראשונה במחקר זה. בגידולים בבלוטות הרוק נצפתה השכיחות הגבוהה ביותר של איחויי NTRK שעמדה על 2.62%.

הימצאותם של איחויים ב-NTRK לא הייתה בקורלציה עם שינויים גנומיים אחרים שכנגדם ישנו טיפול מוכוון מטרה. בגידולי שד וגידולים קולורקטליים לא אותרו אונקוגנים נוספים יחד עם איחוי NTRK. עם זאת, בסרטן קולורקטלי, נמצא כי איחוי ב-NTRK היה קשור עם אי-יציבות מיקרוסטליטית ספונטנית ובקבוצת חולים זו, נשללה הימצאות מוטציות ב-BRAF. שכיחות הגידולים עם איחוי ב-NTRK הייתה דומה בין מאגר ה-FoundationCORE לבין זו במחקרים הקליניים של entrectinib.

תוצאות מחקר זה מדגימות כי השכיחות של איחוי ב-NTRK משתנה מאוד בהתאם לגיל המטופל, סוג הגידול וההיסטולוגיה שלו. ישנה חשיבות רבה בבחינה של מאגרי מידע גדולים על מנת להגיע לתובנות נוספות בנוגע למאפיינים של תתי סוגי סרטן להם שינויים מולקולריים נדירים ועל מנת לזהות איחויים חדשים עם פרטנרים אשר לא התגלו בקבוצות מטופלים קטנות יותר.

מקור: 

Westphalen, C.B., Krebs, M.G., Le Tourneau, C. et al. Genomic context of NTRK1/2/3 fusion-positive tumours from a large real-world population. npj Precis. Onc. 5, 69 (2021). https://doi.org/10.1038/s41698-021-00206-y

נושאים קשורים:  מחקרים,  בדיקה גנומית,  איחוי גנים,  NTRK
תגובות