חיסונים

עלייה עולמית בסרטן שקדים ובסיס לשון המושרה ע"י HPV

מחקר זה מצא שיש עלייה בשכיחות מקרי הסרטן בחלל הפה והלוע הנגרמים על ידי וירוס ה-HPV, וכן כי משטר התחסנות כולל לבנים ולבנות יכול להוריד את שכיחות מקרי סרטן אלו באוכלוסייה

נגיף HPV (אילוסטרציה)
נגיף HPV (אילוסטרציה)

בשנת 2007, וירוס הפפילומה האנושי (HPV) מסוג 16 הוכר לבסוף כגורם סיכון, מלבד עישון ואלכוהול, עבור סרטן מסוג קרצינומה של תאים קשקשיים ב-oropharyngealי(OPSCC), כולל קרצינומה של תאים קשקשיים בשקדים (TSCC), על ידי הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן. רגע לפני, בשנת 2006, אישר מינהל המזון והתרופות את Gardasil, החיסון הראשון נגד HPV מזנים 16, 18, 6 ו-11, לנשים נגד סרטן צוואר הרחם.

במקביל, חלק ממדינות המערב, בהן העישון פחת, גילו עלייה בשכיחות ה-OPSCC, במיוחד של TSCC ובסיס סרטן הלשון (BOTSCC), המהוות יחד 80-90% מכלל ה-OPSCC, ובעיקר פוגעות בגברים. מאוחר יותר התגלה כי המגיפה נובעת מעלייה במקרים חיוביים ל-HPV, ומדענים בתחום הציעו גם חיסון נגד HPV של נערים. באופן גלובלי ישנם כ-96,000 מקרי OPSCC אירועים בשנה, מהם 20-24% הנגרמים על ידי HPV, ובכך הם מהווים כ 22,000 מקרי OPSCC בשנה. מבין המקרים הללו, 80-90% נובעים מזיהום ב-HPV16 וימנעו ע"י חיסוני ה-HPV הרשומים כיום. במדינות מערביות, כמו שבדיה (עם כמעט 400 מקרי TSCC ו-BOTSCC בשנה) וארצות הברית, שכיחות HPV ב-OPSCC גבוהה יותר וסביבות 70%. חיסון HPV לבנות החל במדינות רבות והחיסונים היו יעילים ותופעות הלוואי שלהם היו מוגבלות. החיסון HPV לבנים היה יוצא מן הכלל ובהחלט צריך לא להתעכב יותר. זה יועיל ישירות, ויוביל לחסינות עדר טובה וחזקה יותר.

כיום יש לנו אפשרות לחסל כמה סוגי HPV בסיכון גבוה בדורות הצעירים ולהימנע מיותר מ-600,000 מקרי סרטן מדי שנה ברחבי העולם, ויש לאמץ אפשרות זו על ידי הצעת חיסון גלובלי נגד HPV.

מקור: 

Näsman A. Et al. (2020) J Intern Med. 287(2):134-152

נושאים קשורים:  חיסונים,  סרטן צוואר הרחם,  סרטן הלוע,  מחקרים,  וירוס הפפילומה האנושי – HPV
תגובות