בדיקות גנומיות

אילו מאפיינים בדגימות NSCLC קשורים בכשלון של ביצוע בדיקה גנומית?

במחקר שבוצע במרכז רפואי בודד בארצות הברית נמצא כי 8.5% מדגימות NSCLC לא הצליחו לעבור בדיקת FoundationOne וכי שיעור גבוה מתוכן נלקח מאדנוקרצינומות

21.01.2021, 16:41
סרטן הריאות. אילוסטרציה

סרטן ריאות מהווה סיבת מוות מובילה בארצות הברית. באנשים עם סרטן ריאות מתקדם, ביצוע בדיקות גנומיות יכול לסייע להתאמת טיפול מוכוון אישית. לעיתים, הדגימות הנמסרות לבדיקה גנומית אינן עומדות בסטנדרטים הנדרשים לבדיקה או שאינן שורדות את תהליך הבדיקה. במאמר שפורסם בכתב העת AJCP חוקרים ביקשו לבחון את המאפיינים של דגימות שנכשלו בבדיקת FoundationOne.

מתוך 366 דגימות של NSCLC זוהו 31 דגימות (8.5%) אשר נכשלו בבדיקת FoundationOne בין השנים 2013-2018. החוקרים בחנו את תת סוג ה-NSCLC, מיקום הגידול, שיטת הדגימה, גודל הממאירות, הצוות שנטל את הדגימה ואת סוג השגיאה שהתקבלה ממערכת ה-FoundationOne.

החוקרים מצאו כי 45% מהדגימות היו מסוג אדנוקרצינומה, 29% היו מסוג קרצינומת תאי קשקש ודגימה אחת הייתה של קרצינומה ציסטית אדנואידית. רוב הדגימות (20/31) נלקחו מתארים ראשוניים. תשעה מהן באמצעות core biopsy, חמש באמצעות FNA,י4 באמצעות לובקטומי ושתיים באמצעות שטיפה ברונכיאלית. הדגימות האחרות שנלקחו מגרורות נלקחו מבלוטות לימפה, עצמות, מח ובלוטת האדרנל. מתוך 31 הדגימות שנכשלו בבדיקה, 87% נכשלו לאחר ביצוע הריצוף הגנומי ושאר הבדיקות נכשלו בשלב האנליטי.

החוקרים מסכמים כי בשלב זה לא ברור מדוע ישנו שיעור גבוה יחסית של דגימות אשר נכשלו בבדיקת FoundationOne אך הם מתכננים מחקרים נוספים שיבחנו זאת. בשלב ראשון מתוכנן ניסוי בו תבוצע השוואה של נקרוזיס בין דגימות שונות והשוואה של הדגימות שנכשלו עם דגימות דומות אשר בהן הבדיקה צלחה.

מקור: 

Gardner, E.M. et al. (2020). AJCP. (154) Supplement https://doi.org/10.1093/ajcp/aqaa161.322  

נושאים קשורים:  בדיקות גנומיות,  סרטן ריאות,  NSCLC,  מחקרים
תגובות