• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
חומצות שומן

הקשר בין מאכלי ים, גנים לייצור חומצות שומן וטרשת נפוצה

במחקר זה נמצא שישנה השפעה חיובית של חומצות שומן מסוג אומגה 3 על הסיכון לטרשת נפוצה

קפסולות עם שמן דגים (צילום: אילוסטרציה)

איננה ברורה ההשפעה של חומצות שומן מסוג אומגה 3 על רגישות המחלה טרשת נפוצה (MS). מטרת מחקר זה הייתה לקבוע האם צריכת דגים, פירות ים או גורמים גנטיים המווסתים את רמות חומצות השומן מסוג אומגה 3 קשורים לסיכון של טרשת נפוצה.

במחקר נבחן הקשר של צריכת דגים ושרימפס ו-13 פולימורפיזמים של נוקלאוטיד יחיד (SNP) ב-FADS1,יFADS2 ו-ELOV2 עם הסיכון לטרשת נפוצה בקרב 1,153 אנשים. אנשים אלו גויסו ממחקר ה-Sunshine MS, מחקר מקרה ביקורת (case-control study) של טרשת נפוצה או תסמונת מבודדת קלינית  (clinically isolated syndrome, CIS).

תוצאות המחקר הדגימו כי צריכת דגים או מאכלי ים לפחות פעם בשבוע או לפחות פעם בחודש עם שימוש קבוע בשמן דגים נקשרה לסיכון מופחת של 44% ל-MS / CIS (התאמת יחסי הסיכוי = 0.56; 95% רווח בר-סמך= 0.41-0.76, p = 0.0002) בהשוואה עם צריכת דגים או פירות ים פחות מפעם בחודש וללא תוספי שמן דגים. שני ה-FADS2 SNP נקשרו באופן בלתי תלוי לסיכון נמוך יותר ל-MS (התאמת יחסי הסיכוי = 0.74, 0.79, p=0.0056, 0.0090, בהתאמה). הקשר של FADS2 SNP עם הסיכון לטרשת נפוצה אושר במערך נתונים בלתי תלוי.

ממצאים אלה מראים כי צריכת חומצות שומן מסוג אומגה 3 עשויה לתפקד כגורם סיכון חשוב בשינוי טרשת נפוצה. זה עולה בקנה אחד עם היתרונות הבריאותיים האחרים של צריכת דגים ועם מחקרים גנטיים משלימים התומכים בתפקיד המרכזי של וויסות אומגה 3.

מקור: 

Langer-Gould A. et al. (2019), Multiple Sclerosis Journal In Press

נושאים קשורים:  חומצות שומן,  דגים,  אומגה 3,  טרשת נפוצה,  מחקרים
תגובות