כאבי אגן כרוניים

גישות להתמודדות עם כאבי אגן כרוניים בינוניים או חמורים

החוקרים הגיעו למסקנה כי נשים עם כאבי אגן כרוניים מאמצות קשת רחבה של גישות להתמודדות עם הכאב בחיי היומיום

10.12.2020, 12:09
אנדומטוריוזיס. מצב כרוני המשפיע על אחת מכל עשר נשים (צילום: שאטרסטוק)

ידוע זה מכבר כי האופן בו אישה מתמודדת עם כאב עשוי לשחק תפקיד משמעותי בניהול של כאבי אגן כרוניים. החוקרים ניסו להבין את הגישות שאומצו על ידי נשים עם כאבי אגן כרוניים כלפי הטיפול בבעיות בחיי היום-יום, הנגרמות על ידי המחלה.

החוקרים ערכו מחקר איכותי שכלל 58 נשים עם אבחנה של עם כאבי אגן כרוניים, ללא תלות בגורם לכאבים. החוקרים השתמשו בראיונות מובנים למחצה לשם איסוף הנתונים, כאשר שאלת המפתח הייתה: "איך את מתמודדת עם הכאב בחיי היומיום שלך?". החוקרים הקליטו את הראיונות ולאחר מכן תמללו אותם. הם ערכו ניתוח איכותי לפי נושאים של הטקסטים המתומללים, על פי הסדר הבא: 1) קריאה ראשונית; 2) זיהוי ראשוני של קודים; 3) זיהוי נושאים; 4) סקירת נושאים; 5) שיוך הנושאים לקטגוריות; 6) אנליזה סופית. החוקרים ערכו את הניתוח בסיוע של RQDA package בסביבת R.

החוקרים מצאו כי הגישות בחיי היומיום נעו בין כניעה לכאב לבין התמודדות חיובית. הם זיהו חמש קטגוריות עיקריות: 1) עיצוב החיים על ידי הכאב; 2) בידוד ממגע חברתי; 3) הימנעות מיחסי מין; 4) חיפוש הקלה בכאב; 5) חיפוש אסטרטגיות חיוביות. זאת ועוד, נמצא כי אימוץ של אסטרטגיות חיוביות היה שכיח יותר בקרב נשים מבוגרות.

החוקרים הגיעו למסקנה כי נשים עם כאבי אגן כרוניים מאמצות קשת רחבה של גישות להתמודדות עם הכאב בחיי היומיום. הם סבורים כי ליכולת להבין לעומק את נקודת המבט של המטופלת יש פוטנציאל לשפר את הטיפול הרב-תחומי במצב מגביל זה.

מקור: 

Mellado, B. H. et al. EJOG 2020; 254; 109-113. https://doi.org/10.1016/j.ejogrb.2020.09.001

נושאים קשורים:  כאבי אגן כרוניים,  בריאות האשה,  מחקרים
תגובות