הרחבת שורש אבי העורקים

הרחבת שורש אבי העורקים

מחקר זה הראה שביצוע הרחבת שורש אבי העורקים בזמן ניתוח החלפת מסתם אבי העורקים, לא מעלה את הסיכון לתמותה

ניתוח מעקפים. אילוסטרציה

הבטיחות והיעילות של הרחבת שורש אבי העורקים (ARE) בזמן ניתוח החלפת מסתם אבי העורקים (AVR) עדיין אינן ידועות. מחקר רב-מרכזי זה בדק והשווה תמותה מוקדמת ומאוחרת, ותוצאי בטיחות משניים בין  מטופלים שעברו AVR עם ARE לבין מטופלים שעברו AVR בלבד.

מחקר זה, בדק מאגרי מידע קליניים ומנהלתיים מאונטריו, קנדה, שעסקו במטופלים שעברו AVR עם או בלי ARE משנת 2008 עד 2017. המחקר השווה מאפייני בסיס וביצע התאמת דירוג נטייה (propensity score matching) של 1: 1 על מנת להעריך הבדלים במאפייני הבסיס. כמו כן, המחקר בדק תוצאים מקדימים בקבוצות המותאמות. תמותה מאוחרת הוערכה באמצעות עקומות הישרדות של קפלן-מאייר ומודל סיכון פרופורציונלי cox.

המחקר בדק 6,656 מטופלים שעברו AVR ב-11 מוסדות אונטריו. מטופלים שעברו ARE היו לרוב צעירים יותר, מצבם דחוף פחות, גברים וסבלו פחות מיתר לחץ דם, מחלת לב איסכמית ואי ספיקת לב. התאמת ציון הנטייה הניבה קבוצות דומות להשוואה, עם 809 זוגות AVR ללא ARE ו-AVR עם ARE. לא היה הבדל בתמותה תוך 30 יום בין AVR עם ARE לעומת AVR ללא AREי(2.0% לעומת 2.1%; רמת מובהקות 1.00). שיעורי פתיחת חזה מחדש עקב דימום, השתלת קוצב לב קבוע ועירוי דם היו דומים. התמותה המאוחרת במשך 8 שנים הייתה דומה בין AVR עם ARE לבין AVR בלבד (רמת מובהקות 0.45). בניתוח רגישות, התוצאים היו דומים ב-525 זוגות מטופלים עם AVR שכלל גם ניתוח מעקפים כליליים ו-ARE לבין AVR ללא ARE עם ניתוח מעקפים כליליים. עם זאת, שיעורי פתיחת חזה מחדש עקב דימום הייתה גבוהה יותר בקבוצת ה-AVR עם השתלת מעקפים כליליים ו-AREי(7.2% לעומת 3.2%; רמת מובהקות 0.006).

ניתן לבצע ARE בניתוח AVR מבודד בכדי להגדיל את גודל התותבת המושתלת מבלי לפגוע בתמותה המוקדמת. יש צורך בביצוע מחקרים נוספים עם מעקב ארוך יותר.

מקור:

Tam D. Y. Et al. (2020) The Journal for Thoracic and Cardiovascular surgery 160(4):908-919

נושאים קשורים:  הרחבת שורש אבי העורקים,  החלפת מסתם,  מעקפים כליליים,  מחקרים
תגובות