דעות

שתל מותאם אישית – טיפול חדשני לתיקון שברים בארובת העין

בשברים עם הפרעה ניכרת לתנועת גלגלי העיניים, או במקרים של אנופתלמוס והיפוגלובוס, נדרשת התערבות כירורגית. האם אכן השתלים המותאמים אישית טובים יותר משתלי ארובה רגילים?

פגיעה בארובת העין. אילוסטרציה

שברים בארובת העין הם תופעה שכיחה יחסית ונגרמים מחבלה כהה לארובת העין – משחקי ספורט, פעילות אתגרית בגיל הצעיר, ותאונות דרכים ונפילות בגיל המבוגר. השבר משמש מנגנון הגנה טבעי של הגוף על מנת לספוג את האנרגיה של החבלה ולמנוע מחבלה קשה לגלגל העין. המיקום השכיח של השבר הוא רצפת הארובה בחלקה המדיאלי (maxillary bone), וכן הקיר המדיאלי של הארובה (ethmoid bone איזור המכונה lamina papyracea), מאחר שאלה הנקודות של תנגודת מינימלית לחבלה.

בשלב החריף, יש נפיחות והמטומה סביב גלגל העין ולעתים קרובות העדר או חסר תחושה באזור הלחי והשפה העליונה (מעורבות הסעיף השני של עצב V), לעתים עם קריפיטציות תת עוריות כתוצאה מחדירה של אוויר ממערות האף לרקמות התת עוריות. לעתים קרובות יש הגבלה בתנועות גלגל העין עם כפילות ראיה במבט ראשוני או מבט כלפי מעלה.

בילדים או מבוגרים צעירים עם חבלות ספורט, עלולה להופיע כליאה של השריר הישר התחתון בשבר קווי ברצפה (trap door) ללא המטומה תת עורית או נפיחות – מצב הקרוי white eye blowout fracture. מצב זה מלווה לעתים קרובות בחוסר יכולת לפתוח את העין, בחילות והקאות במבט כלפי מעלה, והוא מחייב התערבות כירורגית דחופה על מנת למנוע נזק איסכמי לשריר והפרעה קבועה בתנועות גלגלי העיניים (מצב הקרוי white eye blowout fracture).

במרבית המקרים של שברים בארובה, כפילות הראייה חולפת עצמונית מאחר שהיא נובעת מבצקת המורגית לשרירים החוץ עיניים. ככל שהשבר נרחב יותר, צפוי החולה לפתח עין שקועה – אנופתלמוס, לעתים עם מנח נמוך של גלגל העין – היפוגלובוס. במקרים אחרים כפילות הראייה יכולה להישאר כתוצאה משינוי מנח ה-functional pulleys של השרירים החוץ עיניים.

התערבות כירורגית לתיקון השבר קיימת בשברים עם הפרעה ניכרת לתנועת גלגלי העיניים, או במקרים של אנופתלמוס והיפוגלובוס. החולים עוברים בדיקה קלינית מלאה על ידי רופא עיניים ו/או מומחה לפלסטיקה של ארובות העיניים, כולל הדמיה של ארובות העיניים. לרוב טומוגרפיה ממוחשבת (CT), חתכים דקים כולל שחזורים קורונלים ללא חומר ניגוד, יכולה לאמוד את מידת השבר ומיקומו ולסייע בתכנון השיקום הניתוחי. חשיבות נוספת לבדיקת ההדמיה היא שלילה של גוף זרים תוך ארובתיים, שעלולים להופיע בכל מקרה של חבלה לארובה.

עד היום היה מקובל להשתמש בשתלים off the shelf סינתטיים העשויים מחומרים אלופלסטים או מתכתיים לתיקון החסר הארובתי. הבעיה העיקרית בשתלים אלה שהם אינם מותאמים אישית למיקום השבר ולצורתו והיה צורך לכופף אותם ידנית ולהקטין את מידותיהם על מנת שיתאימו לצורת השבר, כך שהפתרון היה רחוק מאופטימלי.

במחקרים רבים נצפה כי תיקון שברים בארובת העין על ידי משתלים סינתטיים אלה נותן תוצאות תת אופטימליות עם עין שקועה לאחר הניתוח במידה של כ-2 מ"מ. אפשרות נוספת היתה להשתמש בעצם עצמונית לתיקון השבר, העצם נלקחה מעצמות הגולגולת. פעולה זו כרוכה בתחלואה באזור לקיחת העצם. כמו כן, לא ניתן לכופף את העצם להתאמה לאזור השבר והיא נספגת לאורך זמן כך שגם זה אינו פתרון שאינו אופטימלי.

בשנים האחרונות הוצגו בשימוש שתלים לשחזור גולגולת בניתוחים נוירוכירורגיים המותאמים אישית לאזור החסר, כפי שנצפה בטומוגרפיה ממוחשבת. החברה המייצרת את השתלים בעיבוד שבבי ממוחשב (Precise machinery with computerized numerical control) על ידי חריטה יודעת ליצר שתלים מחומר פלסטי התואמים בדיוק את החסר הטראומתי. כך הסיכוי לתוצאה תפקודית ואסתטית טובים יותר עולה.

החברה מקבלת את הדיסק עם ההדמיה הממוחשבת של החולה וכן טופס מיוחד שממלא הרופא המטפל על הנחיות מיוחדות לבנית השתל. היא שולחת שני שתלים סטרילים (מוכנים להשתלה בניתוח) וכן שתל שאינו סטרילי עם תבנית של הארובה השבורה על מנת להקל על הנחת המשתל בעת הניתוח – pre-operative planning.

החברה המייצרת את השתלים בעיבוד שבבי ממוחשב (Precise machinery with computerized numerical control) על ידי חריטה יודעת ליצר שתלים מחומר פלסטי התואמים בדיוק את החסר הטראומתי

ב"שיבא" החלנו, לראשונה בישראל, להשתמש בשתלים אלה בשברים בארובות העיניים. התבצעו  מספר ניתוחים תוך שימוש בשתל custom made עם תוצאות אסתטיות ותפקודיות מצוינות. המחקר הוצג בכנס המוביל לאוקולופלסטיקה בארצות הברית (American Society of Ophthamlic Plastic and Reconstructive Surgery בשיקגו) ובכנס השנתי של החברה ההודית לאוקולופלסטיקה השנה.

התוצאות הראשונות נראות מבטיחות ובמחלקה העיניים ב"שיבא" ממשיכים במחקר זה לאמוד האם התוצאות ארוכות הטווח מבחינת בטיחות ויעילות השימוש יציבות, והאם אכן השתלים המותאמים אישית טובים יותר משתלי ארובה רגילים.

נושאים קשורים:  שברים בארובת העין,  שתל מותאם אישית,  פרופ׳ גיא בן סימון,  המרכז הרפואי "שיבא",  פלסטיקה של ארובות העיניים,  רפואת עיניים,  אנופתלמוס,  היפוגלובוס,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
28.09.2019, 13:11

מעניין תודה לפרופ בן סימון ששיתף

אנונימי/ת
02.10.2019, 01:16

יפה.
נא תקן בשורה הראשונה חבלה "קהה" ולא חבלה "כהה"