• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר ישראלי: ניתוחים קיסריים בהרדמה כללית מגבירים את הסיכון לאוטיזם

החוקרים הראו כי הסיכון לאוטיזם בהמשך החיים נקשר לחשיפת היילודים לחומרים כימיים בהרדמה כללית בעת ניתוח קיסרי בלבד ולא לסיבת הניתוח

ניתוח קיסרי (אילוסטרציה)
ניתוח קיסרי (אילוסטרציה)

שימוש בהרדמה כללית במהלך ניתוח קיסרי חושף את התינוקות לחומרים כימיים בעלי השפעות מזיקות ואף מגביר סיכון שלהם לאוטיזם. כך נטען במחקר בינתחומי שנעשה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע והמרכז הרפואי סורוקה. ממצאיו פורסמו בכתב העת Autism and Development Disorder.

את המחקר הוביל ד"ר עידן מנשה מהמחלקה לבריאות הציבור, המרכז לחקר המוח באוניברסיטת בן גוריון, המשמש גם כמנהל המדעי של המרכז הלאומי לחקר האוטיזם באוניברסיטה בבאר שבע.

ד"ר מנשה: "אנו יודעים שנים רבות שילדים שנולדו בניתוח קיסרי הם בעלי סיכון מוגבר לאוטיזם, אך לא הצלחנו לקבוע מדוע בדיוק. המחקר הנוכחי הראה כי חשיפה להרדמה כללית המשמשת לביצוע ניתוח קיסרי - ולא ההליך הכירורגי עצמו - קשורה לאתגרים תקשורתיים בשלבי חיים מאוחרים.

"ממצאים אלה חשובים משום שהם מדגישים את הסיבה הפוטנציאלית לקשר הידוע למדע שנים רבות בין ניתוח קיסרי לבין אוטיזם. בנוסף, הם מצביעים על אפשרויות שימוש בחומרי הרדמה אחרים כמו אפידורל או הרדמה מקומית, הנחשבים לבטוחים יחסית".

בצוות המחקר היו גם ד"ר גל מאירי, פרופ' אשר בשירי, פרופ' אילן דינשטיין, ד"ר מעין הוברמן, ד"ר חגית פלוסר וד"ר אנליה מיכאלובסקי.

במחקר השוו רישומי הלידות של 350 ילדים עם אוטיזם לעומת 2,000 ילדי ביקורת. נמצא כי בעוד שלידה באמצעות ניתוח הכוללת הרדמה כללית מגדילה סיכון לאוטיזם, הרי שלידות בניתוחים קיסריים שבהן השתמשו בחומרי הרדמה אחרים לא הראו מגמה זו. החוקרים הראו כי הסיכון לאוטיזם נקשר להרדמה הכללית בלבד ולא לסיבת הניתוח (כמו סיבוכי הריון).

כן נמצא שהקשר בין הרדמה כללית לבין אוטיזם רלוונטי במיוחד לסוגי האוטיזם עם התסמינים החמורים ביותר. החוקרים הסיקו כי חשיפה להרדמה כללית במהלך הלידה עלולה לתרום להתפתחות אוטיזם חמור.

נושאים קשורים:  אוטיזם,  ניתוח קיסרי,  הרדמה,  סיכון לאוטיזם,  ד"ר עידן מנשה,  אוניברסיטת בן גוריון,  המרכז הלאומי לחקר האוטיזם,  מחקר ישראלי,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
15.05.2019, 22:09

ממממ....
ואולי הרדמה כללית היא בחירה שקשורה להסתבכות קשה בלידה רגילה - ואוטיזם קשור לסיבוכי הלידה או אף יותר מזה - גורם לה?.....

אנונימי/ת
16.05.2019, 07:31

אז אולי יש צדק בטענות שחיסונים גורמים לאוטיזם ??

אנונימי/ת
16.05.2019, 07:31

אז אולי יש צדק בטענות שחיסונים גורמים לאוטיזם ??

זהו עוד מחקר בסדרה של "הבהלת העם".
מחקר רטרוספקטיבי, בלתי מבוקר כאשר ,כמובן, לא נעשתה רנדומיזציה של הנשים לניתוח בהרדמה כללית לעומת הרדמה ספינאלית אין לו שום ערך מדעי..
מחקרים מסוג זה הם ,לכל היותר, נקודת מוצא לעריכת השערת מחקר אשר חייבת להבדק במחקר מתוכנן מראש ומבוקר.

אנונימי/ת
16.05.2019, 23:59

"במחקר השוו רישומי הלידות של 350 ילדים עם אוטיזם לעומת 2,000 ילדי ביקורת"
השוואת רישומים זה לא מחקר . אין שום משמעות למסקנות בעבודה כזו. לצערנו בישראל זה נקרא"מחקר". ראוי להפסיק עם חיבור המאמרים הללו מבוססי גליונות עבר . זה לא מכובד מביך ורחוק הרמה המקובלת של מחקרים בעולם

אנונימי/ת
17.05.2019, 18:16

עוד "מחקר" מול מסך מחשב מבית סורוקה.

מחקר סקנדיבי (אפריל 2017) שעקב אחרי כ 5 מיליון תינוקות הראה ש CS מעלה שכיחות ל ASD ללא קשר לסוג הניתוח (חירום או מתוכנן) או שיטת ההרדמה
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5837358/