לוקמיה

כריתת טחול בחולי CMML - מסקנות מסדרת מקרים שכוללת 39 ניתוחים ב-Mayo Clinic

בסקירת תיקים זו, שכללה 39 ניתוחים על פני 28 שנים, נמצא שכריתת טחול בחולי CMML יכולה להביא לשיפור משמעותי באיכות החיים לאורך זמן באמצעות הפחתת נטל תסמיני המחלה

במשך תקופה של 28 שנים, 39 חולים (7%) מהחולים ב-CMMLי(Chronic Myelomonocytic leukemia) בגיל חציוני של 66 שנים (64% גברים) עברו כריתת טחול במוסד הנבדק (Mayo Clinic, רוצ'סטר, מיניסוטה, ארה"ב) שמוצג במחקר זה.

ההתוויות העיקריות לניתוח כללו, על פי עורכי המחקר, טרומבוציטופניה חוזרת (36%), תסמיני מחלה מתקדמים הקשורים לטחול (33%), ניתוח בהול עבור קרע בטחול (21%), אנמיה חוזרת (8%) והשתלת תאי גזע אלוגנאית קודמת (3%). החוקרים מציינים ש-11 חולים, שהם 28%, סבלו מאנמיה בזמן הניתוח, מהם 3 (27%) סבלו ממנה על רקע אוטו-אימוני.
הזמן החציוני עד להסרת טחול מהאבחנה ב-CMML עמד על 6 חודשים (טווח 0 עד 40).

כפי שעולה מהמחקר, התחלואה סביב הניתוח עמדה על 43% והתמותה סביב הניתוח עמדה על 13%. זאת בזמן שההישרדות החציונית לאחר ההליך עמדה על 25 חודשים (טווח 11 עד 38 חודשים).

רמיסיה ארוכה בתסמיני הטחול לאחר הניתוח עמדה על 85%, בטרומבוציטופניה על 50%, בסיבוכים מהקרע בטחול על 62% ובאנמיה על 21% מהמטופלים שנותחו. תחלואה סביב הניתוח (n=30) נגרמה עקב זיהומים (20%), דימום תוך-בטני (13%), פקקת ורידים תסחיפית (10%) ופגיעה ריאתית חדה (7%).

זמן האשפוז החציוני עמד על שישה ימים (טווח שנע בין יום ל-25 ימים) כאשר 5 אירועי תמותה נגרמו עקב כשל נשימתי (2), כשל רב מערכתי (2) ושוק המורגי (1).

החוקרים מציינים שלא נמצא הבדל בהישרדות הכללית בין חולי CMML שעברו ניתוח בהשוואה לאלו שלא עברו את הניתוח. שלא כמו במיאלופיברוזיס, יתר לחץ דם פורטלי לא נחשב כהתוויה לניתוח וחולים לא פיתחו טרומבוציטוזיס שלאחר ניתוח.

לסיכום, החוקרים מסיקים שמלבד תפקידה של כריתת הטחול כאמצעי הצלה במצב של קרע טחול, לכריתת טחול יש גם מקום כהליך פליאטיבי בחולי CMML כאשר שיעור גדול מהחולים חווה שיפור משמעותי וארוך טווח בתסמינים שונים.

מקור: 

Pophali, P. et al. American Journal of Hematology (2018). 93 (11)

נושאים קשורים:  לוקמיה,  סרטן דם,  טחול,  ניתוח,  כריתה,  ארה"ב,  הישרדות,  פליאציה,  הקלה,  סוף חיים,  תוחלת חיים,  איכות חיים,  אנמיה,  סיבוכים,  סיבוך,  זיהום,  אשפוז,  מחקרים
תגובות