חדשות

"הסטודנטים לרפואה דבוקים למסך ומאבדים את המיומנות לתפור ולאחות"

פרופסור לכירורגיה בלונדון מזהיר "הסטודנטים לרפואה של ימינו משיגים אולי ציונים גבוהים בלימודים עיוניים אבל הם מתקשים לתפור או לבצע עבודות הדורשות מוטוריקה עדינה"

תפירה בחדר ניתוח. פעולה בסיסית הדורשת מוטוריקה עדינה. אילוסטרציה

פרופסור לכירורגיה ב"אימפריאל קולג'" בלונדון הזהיר אתמול (ג') כי הסטודנטים לרפואה בימינו מבלים יותר מדי זמן מול מסכים ומקדישים מעט מדי זמן להפעלת הידיים ובכך "הם מאבדים את המיומנות לתפור ולאחות".

פרופ' רוג'ר ניבון (Roger Kneebone) השמיע אזהרה זו בכנס שהתקיים במוזיאון הילדות ע"ש ויקטוריה ואלברט במזרח לונדון (V&A Museum of Childhood). את דבריו הביא ה-BBC.

פרופ' ניבון, המשמש מדריך לכירורגיה בבית הספר לרפואה בלונדון, אמר כי "לצעירים של ימינו יש פחות מדי ניסיון במלאכת יד והם נאבקים עם עצמם כדי לבצע איזושהי מטלה הדורשת מיומנות יד. חובה להציף את הנושא הזה כבר עתה משום שהוא דורש טיפול מהיר", הזהיר הכירורג הבכיר והוסיף: "הסטודנטים לרפואה של ימינו משיגים אולי ציונים גבוהים בלימודים אקדמיים-עיוניים אבל הם מתקשים לתפור או לבצע עבודה עדינה אחרת בידיהם.

"אותי זה מדאיג וגם את עמיתי המורים לרפואה, שכן אנחנו רואים פערים גדולים בעניין הזה בין המצב בימינו לבין העבר הלא כל כך רחוק. בעבר, סטודנטים לרפואה סיימו את הלימודים שלהם והיתה להם כבר מיומנות לחתוך, לתפור, לבצע מטלות שונות מתחום מלאכות היד, ועתה אין זה כך", הוסיף.

פרופ' ניבון הדגיש כי "יש צורך שאנשים צעירים ירכשו יכולות במלאכות יד כחלק מהחינוך שלהם. זה כולל יצירתיות ופעילות אמנותית שבהן הם מתאמנים בהפעלת כפות הידיים, האצבעות – מוטוריקה עדינה. אני רואה ירידה מדי שנה, זה כבר עשור, ביכולות של צעירים לתפור – פעולה חשובה ונדרשת בכירורגיה", אמר.

הוא טען כי קיימת ירידה ביכולות ובמיומנויות רבות עקב העובדה שהצעירים של ימינו "דבוקים" יותר מדי זמן למסכים המציגים את העולם בדו-מימד ועקב כך חלה ירידה בניסיון שאדם צובר בטיפול בחומרים ובפיתוח מיומנויות במלאכת יד. "בעבר, מיומנויות אלו נרכשו בבית הספר או בבית: חיתוך טקסטיל, מדידה, תיקון חפצים קטנים שנשברו, עבודה בעץ, גילוף, תפירה, יכולת להחזיק ביד מכשיר", ציין פרופ' ניבון. "הסטודנטים של ימינו סובלים מהיעדר מסוגלות ונעשים פחות ופחות בטוחים בביצוע עבודות יד עדינות, בהפעלת אצבעות. יש לנו סטודנטים שמשיגים ציונים גבוהים מאוד במבחנים אבל הם לוקים בכל הנוגע לטיפול בבד, למשל".

הכנס שבו הרצה נועד להעלות את המודעות לצורך בהכללת מיומנויות ויצירתיות במסגרת תכניות הלימודים. מרצה אחרת בכנס, אליס ברנרד, שהיה מנכ"לית עמותה לקידום החינוך, אמרה כי "הממשלה משלמת מס שפתיים כאשר היא מכירה בחשיבות החינוך במלאכות יד ומוטוריקה עדינה אבל בפועל מבצעת מדיניות אחרת המעודדת מדידת בתי הספר על פי ציוני מבחנים עיוניים ולא מחשיבה את המקצועות שבהם מלמדים מלאכת יד, אמנות ויצירתיות".

דו"ח שהוצג בכנס מזהיר כי נושאים בתחומי היצירתיות ואמנויות הדורשות יכולות ידניות הצטמצמו ב-20% מאז 2010 כאשר גם חלה ירידה של 57% בלימודי נושאים כמו עיצוב ולימודי טכנולוגיה.

"יצירתיות איננה נדרשת רק לאמנים. נושאי לימוד כמו עיצוב, טכנולוגיה, מלאכת יד, מוזיקה, ציור ופיסול חשובים מאוד לילדים כדי שיפתחו את הדמיון ואת היכולת לפתור בעיות, ילמדו עבודת צוות ותושיה בהתמודדות עם מצבים שונים", הזהיר דובר אחר בכנס. "כל זה דרוש לרפואה אבל גם כדי שבני אדם יוכלו בעתיד להמשיך להקדים בביצועיהם שינויים שצפויים לחול במקומות עבודה כאשר יותר ויותר מטלות יימסרו לביצוע של רובוטים".

נושאים קשורים:  כירורגיה,  מוטוריקה עדינה,  תפירה,  חדשות,  סטודנטים לרפואה
תגובות
31.10.2018, 19:44

שטות מוחלטת. מיומנות תפירה או מוטוריקה עדינה הינם ׳כישרון מובנה׳ והמסכים לא יפגעו בהם. יתר על כן : משחקי מחשב בילדות ובנעורים אך מעצימים יכולת לפרוסקופית ורובוטית לעתיד. נראה שהכותב הנכבד נמצא עדיין בדור הקודם...

01.11.2018, 04:39

אני מסכים לגמרי עם דברי ד״ר פרי.
פרט לשמו המדהים של הפרופסור הכתבה הזאת היא ״מהומה על לא מאומה״ מה גם שב-30 שנה האחרונות הכירורגיה על כל ענפיה שינתה לחלוטין את פניה ואני מעריך שבעוד 15-20 שנה לא יהיו ניתוחים שיבוצעו ידנית אלא כירורגיה הנתמכת על ידי מכונות ורובוטים בהם האדם יהיה מפקח ומיומנויות הידניות תהיינה מיותרות.

01.11.2018, 04:39

אני מסכים לגמרי עם דברי ד״ר פרי.
פרט לשמו המדהים של הפרופסור הכתבה הזאת היא ״מהומה על לא מאומה״ מה גם שב-30 שנה האחרונות הכירורגיה על כל ענפיה שינתה לחלוטין את פניה ואני מעריך שבעוד 15-20 שנה לא יהיו ניתוחים שיבוצעו ידנית אלא כירורגיה הנתמכת על ידי מכונות ורובוטים בהם האדם יהיה מפקח ומיומנויות הידניות תהיינה מיותרות.

אנונימי/ת
07.11.2018, 16:38

15-20 שנה זה הרבה זמן, ובינתיים מי ינתח אותך?

אנונימי/ת
07.11.2018, 16:40

חיים, משחקי מחשב לא משפרים בכלל מוטוריקה עדינה וקשר יד עין. סוגים מסוימים של משחקים יכולים לשפר זמן תגובה והתמודדות עם אי ודאות תחת לחץ, אבל לא על זה מלין הפרופסור.

הדור הקודם שווא יותר מהדור הנוכחי הצעיר

01.11.2018, 09:01

מצפים שהרובובוטים יעשו עבודה טובה יותר ,לא כדאי להתאמץ

אנונימי/ת
01.11.2018, 10:31

כן. פורסם אתמול ב Daily Telegraph,
הכתבה המלאה:
New medics not nimble enough to operate, fears leading surgeon
By Henry Bodkin
SURGERY students are losing the ability to sew and cut because they have grown up “swiping” screens rather than making things with their hands, a leading surgeon has said.

Roger Kneebone, professor of surgical education at Imperial College London, said young medics struggle with physical tasks because they lack practical experience.

He also warned that aspiring surgeons are at greater risk of harming 
 patients because they lack an instinctive feel for the fragility of human tissue.

The concerns have prompted Imperial to enlist the help of puppeteers and even magicians to help students 
develop the dexterity they would once naturally have had.

“It is a concern of mine and my scientific colleagues that whereas in the past you could make the assumption that students would leave school able to do certain practical things – cutting things out, making things – that is no longer the case,” Prof Kneebone, who teaches surgery to medical students, told BBC Radio 4’s Today.

Young people need to have a more rounded education, including creative and artistic subjects, where they learn to use their hands, he said.

“Like most children, I made things with Meccano, made models and generally used my hands,” he said.

“It doesn’t happen nearly as much as it did. At school, the opportunities within the curriculum for doing such things have been reduced.” As well as cutting and sewing, successful operative surgery relies on practitioners 
being able to recognise the characteristics of the materials involved, said Prof Kneebone.

“How hard can you pull on some intestine or some artery if you’re joining it together without causing damage?

“You have to spend a lot of time working with materials to learn to read them with your hands.” He said magic, puppetry and lace-making had a “lot to teach” the medical profession.

Prof Kneebone spoke ahead of a function at the V&A Museum of Childhood in east London, where he addressed a report that calls for an increase in creativity in the school curriculum as entries to creative subjects have fallen by 20 per cent since 2010, including a 57 per cent fall in design and technology.

Alice Barnard, chief executive of the Edge Foundation, an independent education charity, accused the Government of paying “lip service” to creative subjects.

She said the way school performance is measured tends to push schools to focus on core academic subjects, to the detriment of arts and creative subjects.

Meanwhile, Tristram Hunt, director of the V&A Museum, said: “Creativity is not just for artists. Subjects like design and technology, music, art and drama are vitally important for children to develop imagination and resourcefulness, resilience, problem-solving, team-working and technical skills.”