• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

בקרוב: השתלת רחם בבריטניה. 750 נשים הביעו רצון לעבור ההשתלה

כתב העת הבינלאומי לגינקולוגיה ומיילדות מדווח על ההתקדמות בביצוע השתלת רחם בעשרות נשים במדינות שונות. בישראל טרם בוצע ההליך

ניתוח גיניקולוגי באמצעות ציוד לפרוסקופי. אילוסטרציה

רק בעשר מדינות בעולם בוצעו עד היום השתלות רחם, מאז שהפרוצדורה הזאת נעשתה לראשונה בשוודיה, ב-2014 ובשנים האחרונות שוכללה כדי לקצר את משך ההליך. 42 נשים עברו את ההליך ונולדו 11 תינוקות, שמונה מהם בשוודיה. כך דווח בשבוע שעבר בסקירה המפורטת ביותר, ראשונה מסוגה, בהקשר להשתלות רחם, שפורסמה בכתב העת הבינלאומי לגינקולוגיה ומיילדות, שגם עמד על הסיבוכים כתוצאה מהליכי ההשתלה. את מאמר הסקירה כתב צוות רופאים ביפן.

בבריטניה נערכים לבצע השתלת רחם ראשונה עד סוף השנה. הכוונה להשתמש בתרומות מהחי. עשר נשים קיבלו כבר ב-2015 אישור לעבור את הפרוצדורה אבל מדובר היה בתרומות מהמת, בתנאי שהלב של התורמת היה פועם בעת שהרחם הוצא. אבל עתה מתכננים בלונדון השתלות הודות לתרומות מהמת ומחי. ה-BBC מסר כי כ-750 נשים בבריטניה הביעו רצון לעבור את ההשתלה.

ד"ר ישי לוין, מנהל המחלקה לגינקולוגיה ב"איכילוב", אמר ל"דוקטורס אונלי" כי בישראל טרם בוצעה השתלת רחם אבל כמה בתי חולים הביעו רצון לבצע כמותה בעתיד.

ד"ר ריצ'רד סמית, גינקולוג יועץ בבית החולים קווין שארלוט ברובע צ'לסי בלונדון, מסר כי הפרוצדורה ל"קצירת" הרחם מתורמת חיה נעשתה פשוטה יותר ובטוחה יותר וכי משך הניתוח התקצר מ-12 שעות לארבע שעות בלבד.

על פי ההערכות, בבריטניה נולדו כ-6,000 נשים ללא רחם ואחרות איבדו אותו כתוצאה ממחלת סרטן. הליך השתלה אמור להיות תחליף לפונדקאות.

בכתב העת הרפואי נמסר כי "השתלת רחם עברה שיפור והתקדמות גדולה מאוד אבל ביצוע הפרוצדורה מחייב עדיין ניסויים קליניים נוספים. בעוד שהשתלת רחם מציעה תקווה גדולה לנשים שנולדו ללא רחם, ההליך עצמו עדיין מוגדר כניסוי".

המדינות שבהן השתלות נעשו עד כה הן: שוודיה, סעודיה, טורקיה, ארה"ב, סין, צ'כיה, ברזיל, גרמניה, סרביה והודו. האישה הראשונה בעולם שעברה הליך זה בהצלחה היתה שוודית בת 36 שקיבלה את הרחם מחברתה בשנות ה-60 שלה. קודם לכן בוצעו השתלות ניסוי בעיקר בבעלי חיים. בסעודיה בוצע עוד קודם לשוודיה ניסוי השתלה שלא צלח. בארה"ב בוצעה ההשתלה הראשונה ב-2017 בדאלאס, טקסס.

בסקירה המפורטת מצוינת  גם שיטת ההשתלה שנעשתה במדינות השונות, בטכנולוגיה לפרוסקופית או באמצעות רובוט.

הסיכון הניתוחי שמדאיג ביותר את הרופאים נוגע לקשיים בהעברת ורידי הרחם שעוברים לאורך רצפת האגן. בניסוי בשוודיה היו מעורבות תשע מטופלות והזמן הממוצע של ההליך היה 11.5 שעות, כאשר השלב שבו קיבלה המטופלת את הרחם הנתרם נמשך כ-4.5 שעות.

בסין, מציינת הסקירה, הצליחו הרופאים לצמצם את זמן ההשתלה מתורמת חיה לשש שעות והשתמשו בטכנולוגיה הניתוחית בסיוע רובוט. הרופאים השתמשו בכלי דם מהשחלות כחלופה לכלי הדם של הרחם.

הסיכון להיווצרות קרישי דם, פקקת ורידים (DVT) או נזקים לאיברי אגן הירכיים "הצטמצם מאוד", הדגישו מחברי המאמר.

אישה שאמורה לעבור את ההליך הזה, אם אין חלופה טיפולית אחרת להשגת הריון, ותימצא מתאימה להשתלת רחם, תעבור תחקיר קליני ופסיכולוגי הדוק מאוד לפני ביצוע הפרוצדורה. כך גם התורמת. הנטייה היא להשתמש בתורמות כמו אמה או אחותה של הנתרמת.

האישה שתעבור את ההליך תצטרך לקבל לאחר הפרוצדורה ולכל תקופה ההריון תרופות לדיכוי המערכת החיסונית כדי למנוע מהגוף לדחות את האיבר הנתרם. לאחר שישה חודשים, אם לא יהיו סיבוכים, האישה תעבור השתלת עובר מוקפא שנוצר מהביצית שלה ומזרעו של בן זוגה. אם הכל ילך למישרין וללא סיבוכים, התינוק ייוולד בניתוח קיסרי בשבוע שבין ה-35 ל-37 להריון.

בבריטניה יוגבל ההליך רק לשני תינוקות לאותו זוג. אם כבר לא יהיה צורך ברחם שנתרם, הוא יוצא מגוף האישה על מנת שניתן יהיה להפסיק את מתן התרופות לדיכוי המערכת החיסונית.

ברשימת ההמתנה להשתלות אלו בבית החולים הלונדוני נמצאות עתה כ-50 נשים שהוגדרו כ"נתרמות פוטנציאליות".

נושאים קשורים:  השתלת רחם,  קצירת רחם,  איברי אגן הירכיים,  פוריות האישה,  חדשות,  גינקולוגיה,  מחקרים
תגובות