חדשות

מערכת לייזר לטיפול בבעיות בבלוטת הערמונית הוכנסה לשימוש ב"הדסה" עין כרם

המערכת החדשה, שעלותה כמיליון דולר, פועלת בעזרת לייזר המבוסס על תוליום, ומאפשרת ביצוע ניתוחים לטיפול בבלוטת ערמונית מוגדלת בצורה בטוחה יותר, ועם שחרור מהיר של המטופל לביתו

פרופ' עופר גפרית בחדר הניתוח, עם מכשיר הלייזר החדש (צילום: "הדסה")

המרכז הרפואי "הדסה" עין כרם הודיע באחרונה, כי החל להשתמש במכשיר לייזר חדשני לטיפול בבלוטת ערמונית מוגדלת. לדברי בית החולים, עלות המכשיר עומדת על יותר מ-1 מיליון שקל, ורופאים מגדירים את הטיפול באמצעותו כ"פריצת דרך" משמעותית באורולוגיה.

המכשיר פועל על בסיס קרני הלייזר החזקות ביותר שבשימוש, מסוג תוליום. הוא משמש לאידוי רקמת הבלוטה הבעייתית. הטיפול מיועד לחולים עם הפרעה חסימתית בהטלת שתן ולמועמדים להסרת הערמונית באופן כללי.

בלוטת הערמונית הממוקמת במוצא שלפוחית השתן והיא בעלת תפקיד חשוב בפוריות הגבר, ובין השאר מפרישה נוזל המגן על תאי הזרע. היא גורמת לבעיות כאשר חלה בה הגדלה שפירה. זו אחת הבעיות הנפוצות ביותר בקרב גברים מבוגרים.

פרופ’ עופר גפרית, מנהל המחלקה לאורולוגיה ב"הדסה" עין כרם, מסר כי על-פי הסטטיסטיקה, 25% מהגברים בגילאי 50 ומעלה סובלים מהפרעה חסימתית בהטלת השתן. שיעור ההפרעה עולה ל-80% בהגיעם לגיל 80.

לדברי פרופ’ גפרית, בין יתרונות המערכת - היכולת לנתח חולים המטופלים בנוגדי קרישה ואספירין ללא הפסקת הטיפול

גדילת הבלוטה יכולה לגרום למגוון קשיים, חלקם ברמת התפקוד היומיומי -הפרעה במתן השתן, קימה תכופה בלילה להטלת שתן, אי נוחות מתמשכת, כאבים בעת מתן שתן, ותחושת חוסר התרוקנות.

מדי שנה נערכים בהדסה יותר מ-300 ניתוחים להסרת הערמונית. הם מבוצעים בשיטה אנדוסקופית דרך השופכה - ניתוח הדורש מיומנות גבוהה ביותר של המנתח, הנרכשת במשך שנים. פרופ’ גפרית הדגיש, כי בניתוח זה קיימים סיכונים: פגיעה בסוגרים ודליפת שתן. במהלך הניתוח נעשה שימוש בזרם חשמלי לכריתת הערמונית ועל כן אין אפשרות להשתמש בתמיסה אלקטרוליטית. בניתוח משתמשים בתמיסת גליצין וספיגה מוגברת שלה בגוף המטופל עלולה לגרום למגוון סיבוכים – שהמסוכן בהם הוא בצקת במוח. לכן, ניתוחים אלו נעשים במסגרת מוגבלת של זמן כדי לא לסכן את החולה.

פרופ’ גפרית ופרופ’ דב פודה, שהיה קודמו בראש המחלקה האורולוגית, יצאו לפרנקפורט, גרמניה, כדי ללמוד לתפעל את מערכת לייזר ה-Thulium החדישה, הנחשבת ל"מלה האחרונה" בניתוחי הערמונית. עוצמת הקרן מגיעה ל-200 וואט. המערכת החדשה, לדברי בית החולים, היא מהבודדות שהובאו לארץ והראשונה בשירות בריאות ציבורי.

לדברי פרופ’ גפרית, בין יתרונותיה היכולת לנתח חולים המטופלים בנוגדי קרישה ואספירין ללא הפסקת הטיפול, מכיוון אין דמם משמעותי בטיפול בלייזר הצורב את כלי הדם, שבהם עשירה רקמת הערמונית. כמו כן, מאפשרת המערכת לבצע את הניתוח תוך שימוש בתמיסת מלח פיזיולוגית.

יתרון משמעותי נוסף הוא קיצור זמן האשפוז והשהייה עם קטטר לאחר הניתוח, שירד משלושה ימים ליממה אחת בלבד. צמצום משך הזמן שבו שוהה המטופל בבית החולים באי נוחות ברורה מקטין סכנה של זיהום בדרכי השתן.

"כל אלו", אמר עוד פרופ’ גפרית, "הופכים את הניתוח להסרת הערמונית -ניתוח נפוץ ביותר - לבטוח וקל להחלמה באופן יחסי, לעומת השיטה המקובלת עד כה. מאחר שמדובר בטיפול בלייזר, אין מנוס מלקיחת דגימת רקמה לצורך ביופסיה, בעת הצורך, כדי לגלות אם החולה נושא גם תאים סרטניים. הביופסיה נערכת, אם יש צורך בכך, לפני הניתוח, כדי לוודא שבריאות החולה לא תעמוד בסיכון כלשהו".

נושאים קשורים:  חדשות,  לייזר,  תוליום,  הסרת בלוטת הערמונית,  ניתוחים,  חדשנות,  פרופ' עופר גפרית,  המרכז הרפואי "הדסה",  בלוטת הערמונית
תגובות