מחלות כליה

היעדר תועלת מביצוע צנתור של עורק הכליה לעומת טיפול תרופתי

צנתור של עורק הכליה לא הוביל לתועלת מובהקת, על פני טיפול תרופתי, בקרב הסובלים מטרשת של עורק הכליה עם יתר לחץ דם

06.01.2014, 09:55

על אף ששני ניסויים קודמים לא הדגימו תועלת מצנתור בשיפור התפקוד הכלייתי בחולי היצרות טרשתית (atheroscleortic) של עורק הכליה, ניסה מחקר חדש, שהתפרסם לפני ימים ספורים (2 בינואר) באתר כתב העת NEJM, לבחון אם יועיל הצנתור במניעת אירועים כלייתים ולבביים לא רצויים.

בניסוי הוגרלו 947 חולי היצרות טרשתית של העורק ויתר לחץ דם סיסטולי, תחת שתי תרופות או יותר או מחלת כליה כרונית, למעבר או אי-מעבר צנתור עורק הכליה והנחת תומכן, בנוסף לטיפול התרופתי המקובל. במעקב חציוני של 43 חודשים (טווח בין רבעוני: 31-55 חודשים), לא נמצא הבדל מובהק בשיעור היארעות נקודת הסיום העיקרית (מוות עקב מחלות לב וכלי דם או כליות, אוטם לבבי, שבץ, אשפוז עקב אי-ספיקת לב, אי-ספיקת כליות מידרדרת או צורך בתחליפי כליה [דיאליזה או השתלת כליה]) בין אלו שעברו צנתור לאלו שקיבלו טיפול תרופתי לבדו (35.1% לעומת 35.8%, בהתאמה; יחס סכנה [hazard ratio]:‏ 0.94; רווח בר סמך של 95%: 0.76-1.17; P=0.58).

גם בבחינה של מרכיביה הפרטניים של נקודת הסיום העיקרית לא נמצא הבדל מובהק בין הקבוצות, כמו גם בשיעור התמותה מכלל הגורמים. עם זאת, נמצאה ירידה קלה אך מובהקת בלחץ הדם הסיסטולי בקבוצת המצונתרים (‎–2.3 מ"מ כספית; רווח בר סמך של 95%: ‎−4.4 עד ‎ −0.2מ"מ כספית; P=0.03).

את הממצאים מסכמים החוקרים בקביעה, כי באלו הסובלים מהיצרות טרשתית של עורק הכליה עם יתר לחץ דם או מחלת כליה כרונית, לא הביא צנתור של עורק הכליה תועלת מובהקת במניעת אירועים קליניים מעבר לתועלת המתקבלת מטיפול תרופתי.

מקור:
Cooper CJ, Murphy TP, Cutlip DE, et al. Stenting and Medical Therapy for Atherosclerotic Renal-Artery Stenosis. N Engl J Med [Internet] 2014 [cited 2014 Jan 3];370(1):13–22. 

נושאים קשורים:  מחלות כליה,  צנתור עורק הכליה,  היצרות טרשתית,  מחקרים
תגובות