חדשות

ניתוח ראשון מסוגו ב"בילינסון": כליה מושתלת הושתלה מחדש באחיה של חולה שנפטרה

המרכז הרפואי דיווח על מקרה יוצא דופן, בו כליה שהושתלה לפני תשע שנים באשה ישראלית בפיליפינים נתרמה לאחר מותה לאחיה, שעבר באחרונה בהצלחה את ניתוח ההשתלה; פרופ' איתן מור: "עם חשיבה מחוץ לקופסה, בשילוב מיומנות רופאים, ניתן להתגבר על המחסור באיברים להשתלה"

ד"ר אביתר נשר ופרופ' איתן מור במהלך ניתוח השתלת הכלייה הייחודי (צילום: "בילינסון")

המרכז הרפואי "בילינסון" הודיע אתמול כי ביצע הליך ייחודי: השתלה חוזרת של כליה שהושתלה בחולת כליות לפני כעשור.

לפי הודעת המרכז, לפני תשע שנים הושתלה כליה בגופה של אשה בת 55, בניתוח שבוצע בפיליפינים. השבוע נפטרה האשה כתוצאה מאירוע מוחי, וכלייתה המושתלת הוצאה מגופה והושתלה בשנית - בגופו של אחיה. לדברי המרכז הרפואי, מדובר בפעם הראשונה שהליך כזה נעשה בישראל, וככל הידוע הוא מהבודדים שנעשו בעולם.

השבוע נפטרה האשה כתוצאה מאירוע מוחי, וכלייתה המושתלת הוצאה מגופה והושתלה בשנית - בגופו של אחיה

פרופ’ איתן מור, מנהל מחלקת השתלות ב"בילינסון", הסביר: "האתגר בהשתלה זו הוא ההתמודדות עם אזור מרובה בכלי דם שעשוי להיות מצולק. למרות בדיקות ההדמיה המקדימות, רק בפתיחת הבטן ניתן לדעת אם אפשר לחבר את הכליה עם כלי הדם של המקבל החדש. כיוון שמצבה של הכליה היה מצוין, החלטנו לאפשר השתלה של אותה כליה, בשנית".

"כיום כבר ברור, שעם 'חשיבה מחוץ לקופסה' בשילוב עם מיומנות הרופאים והאמצעים המתקדמים העומדים לרשותנו, יש דרכים רבות להתגבר על החוסר באיברים להשתלה בישראל", ציין.

"המקרה הפעם", הוסיף, "מרגש כפליים, כיוון שאותה כליה הושתלה בגופו של אח הנפטרת, שגם הוא נזקק להשתלת כליה עקב אותה מחלת כליות מולדת. זה המקרה החמישי בעולם המדווח בספרות, והראשון בעולם שבו מועברת כליה בטווח כה ארוך בין שתי השתלות - ובתוך המשפחה".

ד"ר ערן הלפרן מנהל "בילינסון" אמר: "לשמחתנו הניתוח צלח ומצבו של המושתל טוב. אני גאה בצוות שלא נרתע מאתגרים ופרץ דרך גם בנתיב הזה. זה היה בהחלט צעד אמיץ שרק צוות עם ניסיון, חדור אמונה ומסור כל כך, יכול לבצעו".

בית החולים מסר, כי הניסיון שהצטבר במחלקת ההשתלות מאפשר כבר לבצע ללא רתיעה גם פרוצדורות חדשניות ומאתגרות במיוחד כמו השתלת כליה בין תורם ומושתל עם סוג דם שונה, והשתלות מוצלבות בין זוגות תורמים ומושתלים שהוכחו כיעילות תוך התגברות על חוסר התאמה.

"יש לעודד עוד יותר השתלות הנתרמות מהחי", נמסר מ"בילינסון", "מספר ההשתלות מהחי עלה בשנים האחרונות בארץ בשיעור ניכר והוא אף גדול יותר ממספר ההשתלות מן המת".

נושאים קשורים:  חדשות,  השתלת כליה,  פרופ' איתן מור,  תרומת כליה,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות

למופת!